Kanho Yakushiji – Herz Sutra

Kanho Yakushiji wuchs in Japan in dem von seinem Vater geleiteten buddhistischen Tempel auf. Japan hat eine starke Tradition der danka, oder der Vater-Sohn-Nachfolge eines Tempels, aber Yakushiji rebellierte zunächst gegen diese Erwartung und wurde stattdessen Musiker.

Er gründete die Band Kissaquo, die sich bis zu einem Vertrag bei einem japanischen Major-Label hoch arbeitete. In der neuen Situation wurde Yakushijis Freude an der Musik zerrieben und er verlor seinen inneren Kompass. Orientierung fand er wieder in buddhistischen Schriften und bald in der Erfahrung, dass seine vermeintlichen zwei Identitäten – als Buddhist und als Musiker – vereint eine viel größere Kraft entwickeln.

Heute chantet er sehr erfolgreich buddhistische Sutras, hat seine Ausbildung zum Mönch abgeschlossen und arbeitet als stellvertretender Direktor des Kaizenji-Tempels in Imabari, einer Stadt in der japanischen Präfektur Ehime.

Seine Interpretation des Herz Sutras ging weltweit viral. Musikalisch ist es nicht 100%tig meine Richtung, aber ich finde es eine gelungene Ausrichtung für diese Zeiten (und eine kleine Hymne ist es auch geworden…).

Oder als Electro-Remix, hier live:

“Listen Sariputra,
this Body itself is Emptiness and Emptiness itself is this Body.
This Body is not other than Emptiness and Emptiness is not other than this Body.
The same is true of Feelings, Perceptions, Mental Formations, and Consciousness.

Listen Sariputra,
all phenomena bear the mark of Emptiness;
their true nature is the nature of
no Birth no Death, no Being no Non-being,
no Defilement no Purity, no Increasing no Decreasing.

That is why in Emptiness,
Body, Feelings, Perceptions, Mental Formations and Consciousness
are not separate self entities.
The Eighteen Realms of Phenomena
which are the six Sense Organs, the six Sense Objects, and the six Consciousnesses
are also not separate self entities.
The Twelve Links of Interdependent Arising and their Extinction
are also not separate self entities.
Ill-being, the Causes of Ill-being, the End of Ill-being,
the Path, insight and attainment,
are also not separate self entities.

Whoever can see this no longer needs anything to attain.
Bodhisattvas who practice the Insight that Brings Us to the Other Shore
see no more obstacles in their mind,
and because there are no more obstacles in their mind,
they can overcome all fear, destroy all wrong perceptions and realize Perfect Nirvana.

All Buddhas in the past, present and future
by practicing the Insight that Brings Us to the Other Shore
are all capable of attaining Authentic and Perfect Enlightenment.

Therefore Sariputra,
it should be known that the Insight that Brings Us to the Other Shore is a Great Mantra, the most illuminating mantra, the highest mantra, a mantra beyond compare, the True Wisdom that has the power to put an end to all kinds of suffering.

Therefore let us proclaim a mantra to praise the Insight that Brings Us to the Other Shore.

Gate, Gate, Paragate, Parasamgate, Bodhi Svaha!
Gate, Gate, Paragate, Parasamgate, Bodhi Svaha!
Gate, Gate, Paragate, Parasamgate, Bodhi Svaha!”

~ Thich Nhat Hanh, Neue Herz Sutra Übersetzung

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